توجه زنبورعسل به تنوع گیاهی

زنبورعسل قادر به تشخیص دقیق کیفی گرده های خوب از بد نیست و این کاملا اثبات شده است همان طوریکه به کرات دیدیم که زنبورعسل بر روی گیاهان سمی نیز فعالیت دارد که در ادامه ممکن است مشکلاتی در کلنی ایجاد نماید.
اگر معیارمون رو از گرده خوب برای زنبورعسل تنها میزان پروتئین و درصد آمینواسیدهای ضروری یک گرده گونه گیاهی خاص قرار بدهیم واقعیت این است که طیف بسیار متنوعی از گرده ها هستند که پروتئین پایینی دارند اما شاهد فعالیت بسیار خوب زنبورعسل بر روی آن گیاه به لحاظ جمع آوری گرده خواهیم بود مثال های واضح این موضوع گرده ذرت و بارهنگ و گل قاصد هست که کیفیت گرده ای پایینی به لحاظ پروتئینی دارند اما زنبورعسل به شدت به این گرده ها علاقمند است.
واقعیت این است که گیاهان متنوع در یک رقابت شدید در جذب گرده افشان ها هستند به نحوی که از حدود چند صد میلیون سال پیش که حشرات و گرده افشان هایی همچون اجداد زنبورهای اولیه که برای اولین بار از رژیم گوشتخواری به رژیم گیاه خواری سوق پیدا کردند و گرده گیاهان رو به عنوان منبع پروتئینی خود انتخاب کردند یک رقابت شدید بین گیاهان شکل گرفت چون این رقابت به نحوی عامل گرده افشانی و لقاح بیشتر و تکثیر و گشترش بیشتر گیاهان گلدار میشد و از طرفی گرده افشانی حشرات باعث ایجاد تنوع ژنتیکی در نسل های بعد میشد و این بقا و پایداری گیاه رو در یک مرتع و محیط زیست به شدت در حال تنش افزایش میداد.
حال گیاهان در این رقابت در تصاحب و جلب نظر گرده افشان ها تکنیک های زیادی رو اعمال کردند و متکامل شدند از جمله تولید شهد گل های براق و زیباتر برای گرده افشان ، تولید گرده با کیفیت تر به لحاظ پروتئینی و چربی و ..
در کل خواستم این موراد رو بگم که به این نتیجه برسیم تنوع ، رمز پایداری یک اکوسیستم است و این در مورد زنبورعسل نیز صادق است. زنبورعسل در هنگام جمع آوری گرده اولویت اول با جمع آوری گرده های با کیفیت تر است که این تشخیص گرده با کیفیت تر رو بر اساس یکسری نشانه های گل های گیاهان درک می کنه اما در کنار فعالیت بر روی این گرده ها سعی داره که گرده های متنوعی رو هم جمع آوری کنه به نحوی که معتقد است تنوع گرده ای مطلوب رژیم غذایی کلنی است به همین جهت علاوه بر فعالیت بر روی گرده گیاهان با کیفیت نیم نگاهی نیز به گرده سایر گیاهان خواهد داشت تا تنوع گرده ای حفظ بشود و کمبود های احتمالی گرده یک گل با گرده با کیفیت مثل گرده نسترن وحشی با گرده های مکمل گرده بارهنگ و ذرت و .. تامین بشه و نیاز کلنی به نحو مطلوب تری تامین بشود.

ملاک های ارزش گذاری گرده گل :
✅ ارگانیک و طبیعی بودن ، اضافه شدن هرگونه نهاده شیمیایی اعم از سم و کود در گرده منجر به کاهش ارزش آن میشود
✅ چند گل بودن ( گرده های متنوع و چند گل بر گرده های تک گل ارجحیت دارد )
✅ کیفیت گرده یک گل که بسته به گونه گیاهی متفاوت است به طور مثال گرده هایی درختان میوه، ورث، گل ماهور و .. بر گرده گياهاتي همچون گل قاصد، مرکبات، ذرت، گردو ارجحیت دارد.

امروز مقاله جالبی رو در مورد گرده های مکمل میخوندم و مبنای تشخیص زنبورعسل برای فعالیت بر روی گیاهی خاص جهت جمع آوری گرده میزان چربی و اسانس های اون گرده است تا میزان پروتئین کل گرده ، در این بین گرده های باددوست مثل گرده های نخل و یا گرده گیاهی مثل بارهنگ که زیاد مورد استقبال زنبورعسل قرار می گیریند با این که به لحاظ پروتئینی مطلوب زنبورعسل نیست اما نقش مکمل گرده رو ایفا می کند. این است که نظام های تک کشتی مطلوب زنبورعسل نیست و مهم تنوع گرده است.
گرده گیاهان باددوست مثل ذرت ارزش گرده ای پایینی دارند و اگر به عنوان گرده اصلی و غالب کندو باشه به دلیل پروتئین کل پایین و کمبود آمینواسیدهای ضروری نمی تونند نیازهای غذایی زنبورعسل رو به طور کامل برآورده کنند. در منابع مختلف پروتئین کل گرده ذرت چیزی حدود 13 درصد گزارش شده در حالی که گرده مطلوب زنبورعسل بایستی حداقل 20 درصد پروتئین کل داشته باشد و از اون مهمتر به لحاظ درصد آمینواسیدهای ضروری زنبورعسل نیز مناسب باشد.

 

    

ارایه کننده : استاد بهزاد رفاهی